Paul Cézanne
Der Knabe mit der roten Weste
1888/90
Le Garçon au gilet rouge
Öl auf Leinwand
79.5 x 64 cm
Rewald 658
Provenienz
1Ambroise Vollard Paris • ca. 1895–1909 Acquired from the artist, most probably in connection with the exhibition of 1895 in the dealer’s gallery, Cézanne to Picasso, Ambroise Vollard, Patron of the Avant-Garde, (exh. cat.) Metropolitan Museum of Art, New York etc. 2006–07, pp. 47 (n. 88), 284.
2Marczell de Nemes Budapest • 1909–1913 Acquired from the above on 30 July 1909 for FF 20.000, exh. cat. as above; Catalogue des tableaux modernes […] composant la collection de M. Marczell de Nemes de Budapest, (sale cat.) Galerie Manzi-Joyant, Paris (18 June 1913), no. 90.
3Gottlieb Friedrich Reber Langerfeld-Wuppertal, Munich, Lugano, Ascona & Lausanne • 1913–1948 Acquired at the above sale for FF 56.000, R. K., «Die Auktion der Sammlung M. von Nemes», in Cicerone (5) 1913, pp. 516, 518; Peter Kropmanns, Uwe Fleckner, «Von kontinentaler Bedeutung, Gottlieb Friedrich Reber und seine Sammlung», in Die Moderne und ihre Sammler, Französische Kunst in deutschem Privatbesitz vom Kaiserreich zur Weimarer Republik, Berlin 2001, p. 352.
4Emil Bührle Zurich • 28 August 1948 until [d.] 28 November 1956 Acquired from the above for CHF 400.000, AStEGB, Entry Book I, 14 July 1948; the acquisition price mentioned in AStEGB, Letter from Emil Bührle to Alois Miedl, Zurich, 27 August 1948, offering Miedl a painting by Cézanne, Portrait of Choquet [R.460] as a commission. Regarding a reference in the Entry Book according to which the painting was pawned at the time of its acquisition, and further details regarding the acquisition see Lukas Gloor, «Emil Bührle: A Twentieth-Century Modern Art Collection», in The Emil Bührle Collection, History, Full Catalogue, and 70 Masterpieces, Swiss Institute for Art Research, Zurich (ed.), Munich 2021, pp. 109–112.
5Given by the heirs of Emil Bührle to the Foundation E.G. Bührle Collection Zurich • 1960 Inv. 18.
AStEGB = Archive of the Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich
Ausstellungen
1895Paul Cézanne Galerie Ambroise Vollard • Paris • 1895 no cat.
1907Tavaszi kiállítás, Gauguin, Cézanne stb. müvei [Spring Exhibition with Works by Gauguin, Cézanne etc.] Nemzeti Szalon [National Salon] • Budapest • 1907 no. 78.
1909Cézanne-Ausstellung Galerie Paul Cassirer • Berlin • 1909 no. 38.
1910Nemzetközi Impresszionista Kiállítás [International Exhibition of Impressionists] Müvészház [Artists› House] • Budapest • 1910 no. 16.
1910Nemes Marcell képgyűjteményének kiállítása (Peintures de la collection Marcel de Nemes) Szépművészeti Múzeum • Budapest • 1910–11 no. 73.
1912Gemälde aus der Sammlung des Kgl. Rates Marczell von Nemes-Budapest Städtische Kunsthalle Düsseldorf • 1912 no. 117.
1919Oster-Ausstellung Galerie Flechtheim • Düsseldorf • 1919 p. 12.
1921Cézanne Galerie Paul Cassirer • Berlin • 1921 no. 31.
1926Internationale Kunstausstellung Städtisches Kunstausstellungs-gebäude/Städtischer Ausstellungspalast • Dresden • 1926 no. 80.
1927Erste Sonderausstellung in Berlin Galerie Thannhauser (Berliner Künstlerhaus) • Berlin • 1927 no. 22.
1929Exposition Cézanne 1839–1906 Ambroise Vollard (Galerie au Théâtre Pigalle) • Paris • 1929–30 no. 34.
1939Exposition Cézanne (1839–1906) organisée à l’occasion de son centenaire Galerie Paul Rosenberg • Paris • 1939 no. 30.
1950Europäische Kunst 13.–20. Jahrhundert aus Zürcher Sammlungen Kunsthaus Zurich • 1950 p. 26.
1952Cézanne, Paintings, Watercolors & Drawings Art Institute of Chicago • Metropolitan Museum of Art, New York • 1952 no. 75.
1955Europäische Meister 1790–1910 Kunstmuseum Winterthur • 1955 no. 32.
1956Paul Cézanne 1839–1906 Gemeentemuseum • The Hague • 1956 no. 39.
1956Exposition pour commémorer le cinquantenaire de la mort de Cézanne Pavillon de Vendôme • Aix-en-Provence • 1956 no. 51.
1956Paul Cézanne 1839–1906 Kunsthaus Zurich • 1956 no. 70.
1958Sammlung Emil G. Bührle, Festschrift zu Ehren von Emil G. Bührle zur Eröffnung des Kunsthaus-Neubaus und Katalog der Sammlung Emil G. Bührle Kunsthaus Zurich • 1958 no. 227.
1958Französische Malerei von Manet bis Matisse aus der Sammlung Emil G. Bührle/Zürich Nationalgalerie der ehemals Staatlichen Museen, Schloss Charlottenburg • Berlin • 1958 no. 53.
1958Hauptwerke der Sammlung Emil Georg Bührle–Zürich Haus der Kunst • Munich • 1958–59 no. 22.
1959De Géricault à Matisse, Chefs-d’œuvre français des collections suisses Petit Palais • Paris • 1959 no. 20.
1961Masterpieces of French Painting from the Bührle Collection Royal Scottish Academy, Edinburgh • National Gallery, London • 1961 no. 36.
1964Chefs-d’œuvre des collections suisses de Manet à Picasso Exposition nationale suisse (Palais de Beaulieu) • Lausanne • 1964 no. 97.
1967Chefs-d’œuvre des collections suisses de Manet à Picasso Orangerie des Tuileries • Paris • 1967 no. 92.
1990The Passionate Eye, Impressionist and Other Master Paintings from the Collection of Emil G. Bührle, Zurich, Catalogue of the Exhibition in Commemoration of the 100th Birthday of the Collector Emil G. Bührle National Gallery of Art, Washington, D.C. • Musée des beaux-arts de Montréal • Yokohama Museum of Art • Royal Academy of Arts, London • 1990–91 no. 41.
1993Cézanne, Gemälde Kunsthalle Tübingen • 1993 no. 45.
2012Das neue Kunsthaus, Grosse Kunst und Architektur Kunsthaus Zurich • 2012–13 no cat.
2016Von Dürer bis van Gogh, Sammlung Bührle trifft Wallraf Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud • Cologne • 2016–17 no. 57.
2017Chefs-d’oeuvre de la collection Bührle, Manet, Cézanne, Monet, Van Gogh… Fondation de l’Hermitage • Lausanne • 2017 no. 33.
2018Bührle Collection: Impressionist Masterpieces from the E.G. Bührle Collection, Zurich (Switzerland) National Art Center, Tokyo • Kyushu National Museum, Fukuoka • Nagoya City Art Museum • 2018 no. 40.
2019La Collection Emil Bührle Musée Maillol • Paris • 2019 no. 48.
Literatur
1895Thadée Natanson in La Revue Blanche (1) • 1895 • p. 498.
1913Fritz Burger Cézanne und Hodler, Einführung in die Probleme der Malerei der Gegenwart Munich • 1913 • vol. 1 • p. 217, (ill. frontispiece; 21918, vol. 1, p. 163 [ill. frontisipice]; 31919; 41920; 51923, vol. 1, fig. 62).
1913Georg Biermann «Die Sammlung Marczell von Nemes» in Cicerone (5) • 1913 • p. 382, fig. 19.
1913Gabriel Mourey «La Collection Marczell de Nemes» in Les Arts (June) • 1913 • p. 27 (ill.).
1913R. K. «Die Auktion der Sammlung M. von Nemes» in Cicerone (5) • 1913 • pp. 516, 518.
1918Julius Meier-Graefe Cézanne und sein Kreis, Ein Beitrag zur Entwicklungsgeschichte Munich • 1918 • pp. 176–177 (ill.; 21920; 31920; 41922, p. 215 [ill.]).
1922Max J. Friedländer «Über Paul Cézanne» in Die Kunst (45) • 1922 • p. 138 (ill.).
1923Elie Faure Paul Cézanne Paris • 1923 • fig. 9 (21926).
1923Julius Meier-Graefe Paul Cézanne Munich • 51923 • pp. 69 (ill.), 78.
1923Georges Rivière Le Maître Paul Cézanne Paris • 1923 • pp. 216, 236.
1924Julius Meier-Graefe Entwicklungsgeschichte der modernen Kunst vol. 3 • 2Munich • 1924 • fig. 496.
1927Julius Meier-Graefe «Die Franzosen in Berlin» in Cicerone (19) • 1927 • pp. 43–44, 49 (ill.).
1927Kurt Pfister Cézanne, Gestalt, Werk, Mythos Potsdam • 1927 • fig. III.
1929Roger Fry «Cézannes Udvikling» in Samleren (6) • 1929 • August (ill., frontispiece).
1929Fritz Novotny «Paul Cézanne» in Belvedere (8) • 1929 • pp. 440–442, fig. 29.
1930Eugenio d’Ors Paul Cézanne Paris • 1930 • p. 53 (ill.; English edition: London & New York 1936).
1930Georges Charensol «La quinzaine artistique, Cézanne à la galerie Pigalle» in L’Art vivant (6) • 1930 • pp. 181 (ill., top, center), 183.
1930Marie Dormoy «Die Cézanne-Ausstellung im Théâtre Pigalle» in Kunst & Künstler (28) • 1930 • p. 248.
1933«Les expositions» in Bulletin de l’art ancien et moderne (no. 765) • p. 61 (ill.).
1933Richard Hamann Geschichte der Kunst von der altchristlichen Zeit bis zur Gegenwart Berlin • 1933 • p. 827, fig. 1035 (2Geschichte der Kunst, vol. 2, Von der altchristlichen Zeit bis zur Gegenwart, Munich 1952, p. 826, fig. 1035; 3Berlin 1955).
1933Georges Rivière Cézanne, Le peintre solitaire Paris • 1933 • p. 79 (ill.; 21942).
1935Recueil important des œuvres de Paul Cézanne [in Japanese] • Tokyo • 1935 • vol. 2 Portraits et Nus fig. 12.
1935Nina Iavorskaia Cézanne [in Russian] • Moscow • 1935 • fig. 28.
1936Elie Faure Cézanne Paris • 1936 • fig. 44.
1936Lionello Venturi Cézanne, Son art, son œuvre Paris • 1936 • vol. 1 Texte no. 681, vol. 2 Planches fig. 220.
1936Paul Jamot «Cézanne» in Renaissance (May/June) • 1936 • p. 2 (ill.).
1936Eugenio d’Ors «Crise de Cézanne» in Gazette des Beaux-Arts (June) • 1936 • p. 366, fig. 5.
1936John Rewald «Cézanne et son œuvre» in L’Art sacré (May/June) • 1936 • fig. 22.
1937Ambroise Vollard Cézanne, His Life and Art New York • 21937 • p. 36 (ill.).
1938Fritz Novotny Cézanne und das Ende der wissenschaftlichen Perspektive Vienna • 1938 • pp. 77 (n. 70), 87, 126, fig. 47 (21970).
1938Christian Zervos Histoire de l’art contemporain Basel & Paris • 1938 • p. 38 (ill.).
1939Raymond Cogniat Cézanne Paris • 1939 • fig. 83 (German edition: Paris etc. 1939).
1939René Huyghe «L’esprit du XIXe siècle» in L’Amour de l’art (Prométhée) (May) • 1939 • p. 45 (ill.).
1940Reginald Howard Wilenski Modern French Painters London • 1940 • p. 346 (21944; 31945; 41947).
1946Göran Schildt Cézanne Stockholm • 1946 • fig. 4.
1948Bernard Dorival Cézanne Paris • 1948 • p. 164, fig. 115 (English edition: New York 1948).
1948Gotthard Jedlicka Cézanne Berne • 1948 • fig. 43.
1949Maurice Raynal Histoire de la peinture moderne vol. 1 De Baudelaire à Bonnard, Naissance d’une vision nouvelle Geneva • 21949 • p. 48 (ill.; & cover).
1950Liliane (Brion-)Guerry Cézanne et l’expression de l’espace Paris • 1950 • pp. 138, 201, n.85 (21966, fig. 54; 31978; 41982 • Spanish edition: Cézanne y la Expresión del Espacio, Cordoba [Argentina] 1959).
1952Theodore Rousseau Paul Cézanne, Oils and Water Colors from Various Museums and Private Collections New York • 1952 • no. 17 (ill.).
1953Jean Cassou Les impressionnistes et leur époque Paris • 1953 • fig. 51 (German edition: Die Impressionisten und ihre Zeit, Lucerne 1953).
1953Doris Wild «Private Kunstsammlungen in der Schweiz, Die Sammlung Emil Bührle in Zürich» in Das Kunstwerk (7) • no. 6 • 1953 • pp. 24 (ill.), 28.
1954Maurice Raynal Cézanne Geneva • 1954 • p. 94 (ill.; 1st edition 1936; English edition 1939).
1956Benno Reifenberg Die Piperdrucke Munich • 1956 • pp. 314–315 (ill.).
1956François Daulte «Le chef-d’œuvre d’une vie: la collection Buhrle» in Connaissance des Arts (52) • 15 June 1956 • p. 34 (ill.).
1958Theodore Reff Studies in the Drawings of Cézanne (Diss.) • Harvard University, Cambridge (Mass.) • 1958 • p. 26.
1958Doris Wild «Zur Ausstellung der Sammlung Bührle» in Alte und neue Kunst (9) • 1958 • p. 21 (ill.).
1959André Chamson • François Daulte De Géricault à Matisse, Chefs-d’œuvre d’art français des collections suisses Paris • 1959 • (ill.).
1959René Elvin «Collector Extraordinary: The Bührle Collection and the New Zurich Kunsthaus» in The Studio (158) • 1959 • pp. 51 (ill.), 54. ▪
1959Denys Sutton «The Bührle Collection» in The Connoisseur (143) • 1959 • pp. 145–146, fig. 9.
1960Sono Uchida Cézanne [in Japanese] • Tokyo • 1960 • p. 65 (ill.).
1961Fritz Novotny Cézanne London • 1961 • fig. 32 & front cover ill. (German edition: Cologne 1961).
1962Theodore Reff «Cézanne, Flaubert, St. Anthony, and the Queen of Sheba» in Art Bulletin (44) • 1962 • p. 117, n. 44.
1963Peter Feist Paul Cézanne Leipzig • 1963 • pp. 32, 34, 54, fig. 60.
1963René Wehrli «Emil G. Bührle, Zurich, French Nineteenth-Century Paintings» in Great Private Collections Douglas Cooper (ed.) • New York • 1963 • p. 217 (ill.).
1964Manuel Gasser • Willy Rotzler Kunstschätze in der Schweiz, Hundert Meisterwerke der Malerei, der Skulptur und des Kunstgewerbes in öffentlichen, kirchlichen und privaten Sammlungen der Schweiz Zürich • 1964 • no. 84 (ill.).
1966Eugène Gerlötei «L’ancienne collection François de Hatvany» in Gazette des Beaux-Arts (May/June) • 1966 • p. 372, n. 9.
1967Alberto Martini • Renata Negri Cézanne e il post-impressionismo Milan • 1967 • fig. 10 (German edition: Cézanne und der Nachimpressionismus, Milan 1968).
1968Charles Ferdinand Ramuz Cézanne, Formes Lausanne • 1968 • fig. 24 (English edition: Cézanne, Form, New York 1968).
1969Chuji Ikegami Cézanne [in Japanese] • Tokyo • 1969 • no. 46, fig. 46.
1970Alfonso Gatto • Sandra Orienti L’opera completa di Cézanne Milan • 1970 • fig. 49, 50 (detail), no. 580 (ill.; 21979; English edition: Ian Dunlop, Sandra Orienti, The Complete Paintings of Cézanne, Middlesex & New York 1970; 21972; 31985 • German edition: Oskar Bätschmann, Sandra Orienti, Das Gesamtwerk von Cézanne, Lucerne etc. 1970 • Spanish edition: La obra pictórica completa de Cézanne, Barcelona 1970; 21977 • French edition: Sandra Orienti, Gaëtan Picon, Tout l’œuvre peint de Cézanne, Paris 1975; 21995).
1972Shumon Miura etc. Cézanne [in Japanese] • Tokyo • 1972 • no. 10, fig. 10.
1973Leopold Reidemeister etc. Stiftung Sammlung Emil G. Bührle • Fondation Collection Emil G. Bührle • Foundation Emil G. Bührle Collection Zurich & Munich • 1973 • no. 55 (ill.; 21986).
1973Meyer Schapiro Paul Cézanne Paris • 1973 • p. 30 (ill.).
1973Lilli Fischel «Von der Bildform der französischen Impressonisten» in Jahrbuch der Berliner Museen (15) • 1973 • pp. 72, 116–117, fig. 3.
1975Nicholas Wadley Cézanne and His Art London etc. • 1975 • p. 53, fig. 46.
1977Nobuyuki Senzoku • Takeshi Kashiwa Cézanne [in Japanese] • Tokyo • 1977 • no. 21 (ill.).
1977Theodore Reff «Painting and Theory in the Final Decade» in Cézanne, The Late Work (exh. cat.) • Museum of Modern Art, New York etc. • 1977 • pp. 17–18.
1978Sophie Monneret Cézanne, Zola… La Fraternité du génie Paris • 1978 • p. 50 (ill.).
1978Lionello Venturi Cézanne Geneva • 1978 • pp. 120 (ill.)–121, 123 (ill., detail; 21991, pp. 113 [ill.], 115 [ill., detail]). ▪
1978Eberhard W. Konrfeld «Die Galerie Thannhauser und Justin K. Thannhauser als Sammler» in Sammlung Justin Thannhauser (exh. cat.) • Kunstmuseum Bern • 1978 • p. 14 (ill.).
1979Hans A. Lüthy «The E.G. Bührle Foundation» in Apollo (110) • 1979 • p. 326. fig- 30.
1980Sophie Monneret L’Impressionnisme et son époque, Dictionnaire international illustré vol. 1 • Paris • 1978 • pp. 124, 126 (ill.; entry for Cézanne); vol. 3, Paris 1980, p. 140.
1980Nello Ponente Cézanne Bologna • 1980 • p. 50, fig. 23.
1981Götz Adriani Paul Cézanne, Aquarelle (exh. cat.) • Kunsthalle Tübingen etc. • 1981–82 • p. 282, entry for cat. no. 99.
1981Jutta Hülsewig Das Bildnis in der Kunst Paul Cézannes Bochum • 1981 • pp. 55–56, fig. 17.
1982Cézanne (exh. cat.) • Musée Granet • Aix-en-Provence • 1982 • pp. 25, 41 (ill.).
1982Joseph-Emile Muller Cézanne Paris • 1982 • pp. 25–26, 36, fig. 41 (21987; English edition: London 1983, pp. 27–28, 37, fig. 38).
1983John Rewald Paul Cézanne, The Watercolours, A Catalogue Raisonné Boston & London • 1983 • p. 174, entry for cat. no. 375.
1984Peter Handke Die Lehre der Sainte-Victoire Frankfurt/Main • 1984 • p. 64.
1985John Richardson «Douglas Cooper (1911–1984), Obituary» in Burlington Magazine (127) • 1985 • p. 230.
1986Guy Cogeval Les années post-impressionnistes Paris • 1986 • fig. 42.
1986John Rewald Cézanne, A Biography New York • 1986 • (German edition: Cézanne, Biographie, Cologne 1986, p. 269).
1986John Rewald «Paintings by Paul Cézanne in the Mellon Collection» in Essays in Honor of Paul Mellon, Collector and Benefactor John Wilmerding (ed.) • Washington D.C. • 1986 • p. 310.
1986Dennis Farr «Edouard Manet’s La Rue Mosnier aux Drapeaux» in Essays in Honor of Paul Mellon, Collector and Benefactor John Wilmerding (ed.) • Washington D.C. • 1986 • p. 109, n. 20.
1988Richard Kendall (ed.) Cézanne by Himself Drawing, Paintings, Writings Boston etc. • 1988 • p. 183 (ill.; German edition: Paul Cézanne, Leben und Werk in Bildern und Briefen, Munich 1989).
1988Hajo Düchting Paul Cézanne 1839–1906, Natur wird Kunst Cologne • 1988 • (22003, p. 152 [ill.] • English edition: Paul Cézanne 1839–1906, Nature into Art, New York 1999 • French edition: Paul Cézanne 1839–1906, De la nature à l’art, Cologne 1990; 21993; 31999; 42003).
1991Dorothy Kosinski «G. F. Reber, Collector of Cubism» in Burlington Magazine (133) • 1991 • p. 521, n. 12.
1993Great French Paintings from The Barnes Foundation, Impressionist, Post-impressionist and Early Modern (exh. cat.) • National Gallery of Art, Washington D.C. etc. • 1993–95 • p. 116, fig. 2 (French edition: De Cézanne à Matisse, Chefs-d’oeuvre de la fondation Barnes, [exh. cat.] Musée d’Orsay, Paris 1993–94 • German edition: La joie de vivre, Die nie gesehenen Meisterwerke der Barnes Collection, [exh. cat.] Haus der Kunst, Munich 1993).
1994Emil Maurer Stiftung Sammlung E.G. Bührle, Zürich Bern • 1994 • front cover ill., pp. 10–12 (ill.; English edition: Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich, Bern 1995).
1995Walter Feilchenfeldt «Cézanne’s Collectors, From Zola to Annenberg» in Cézanne (exh. cat.) • Philadelphia Museum of Art etc. • 1995–96 • p. 578 (French edition: Paul Cézanne, Une rétrospective, Grand Palais, Paris • German edition: Walter Feilchenfeldt, «Cézannes Sammler, Von Zola bis Annenberg», in «By Appointment Only», Schriften zu Kunst und Kunsthandel, Cézanne und van Gogh, Wädenswil 2005, pp. 180 [ill.], 194).
1996John Rewald The Paintings of Paul Cézanne, A Catalogue Raisonné London & New York • 1996 • vol. 1 • no. 658; vol. 2, fig. 658.
1996Carl Einstein «Porträt eines Sammlers» (1930), in: Carl Einstein, Werke, Hermann Haarmann, Klaus Siebenhaar (ed.) • vol. 3 1929–1940 Berlin • 1996 • p. 585.
1998Oskar Bätschmann «Les portraits anonymes, la transformation du tableau de genre» in Corot, Un artiste et son temps Paris & Rome • 1998 • p. 318, fig. 14.
1998Christian Bührle «Die Stiftung Sammlung Emil G. Bührle in Zürich» in Die Kunst zu sammeln, Schweizer Kunstsammlungen seit 1848 • L’art de collectionner, Collections d’art en Suisse depuis 1848 • L’arte di collezionare, Collezioni svizzere d’arte dal 1848 Swiss Institute for Art Research (ed.) • Zurich • 1998 • p. 136.
1999John Richardson The Sorcerer’s Apprentice: Picasso, Provence, and Douglas Cooper London • 1999 • p. 77.
2000Mary Tompkins Lewis Cézanne London • 2000 • p. 255, fig. 158.
2001Peter Kropmanns • Uwe Fleckner «Von kontinentaler Bedeutung, Gottlieb Friedrich Reber und seine Sammlung» in Die Moderne und ihre Sammler, Französische Kunst in deutschem Privatbesitz vom Kaiserreich zur Weimarer Republik Berlin • 2001 • pp. 349, 352, 387, fig. 76.
2003Alfonso Gatto • Stefania Lapenta Cézanne Milan • 2003 • (English edition: New York 2005, pp. 130–131 [ill.]).
2003Maria Teresa Benedetti «Ritratto e figura nei protagonisti dell’impressionismo» in Ritratti e figure, Capolavori impressionisti (exh. cat.) • Complesso del Vittoriano, Rome • 2003 • p. 38, fig. 31.
2004Lukas Gloor • Marco Goldin (ed.) Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich, Catalogue vol. 3 • Conegliano & Zurich • 2004 • no. 113 (ill.; German edition: Stiftung Sammlung E.G. Bührle, Katalog • Italian edition: Fondazione Collezione E.G. Bührle, Catalogo).
2006Uwe Fleckner Carl Einstein und sein Jahrhundert, Fragmente einer intellektuellen Biographie Berlin • 2006 • p. 309, fig. 195.
2006Zadik (ed.) Thannhauser, Händler, Sammler, Stifter Nürnberg • 2006 • p. 42 (ill. bottom, the picture hanging in the 1927 exhibition).
2006Cézanne to Picasso, Ambroise Vollard, Patron of the Avant-Garde (exh. cat.) • Metropolitan Museum of Art, New York etc. • 2006–07 • pp. 47 (n. 88), 284.
2007Stephen Farthing 1001 Paintings You Must See Before You Die London • 2007 • fig. 172.
2008Matthew Simms Cézanne’s Watercolors, Between Drawing and Painting New Haven & London • 2008 • p. 95, fig. 65.
2009Julius Meier-Graefe Tagebuch 1903–1917 und weitere Dokumente Catherine Krahmer (ed.) • Göttingen • 2009 • p. 367, n. 9.
2010Maria Luisa Roli «Scrittura visuale e narrazione mitizzante in Peter Handke» in Il telescopio di Goethe, Poetiche della scienza e delle arti figurative tra Settecento e Novecento Lugano • 2010 • p. 134, fig. 5.
2011Laure-Caroline Semmer «’Le Garçon au gilet rouge›, Le pari de la figure» in Cézanne et Paris (exh. cat.) • Musée du Luxembourg, Paris • 2011–12 • pp. 124–125, fig. 59.
2012Alex Danchev Cézanne, A Life London • 2012 • pp. 318, 436 (n. 53), fig. 65.
2012Marianne Delafond «Sisley in Moret im Jahr 1883» in Die historische Sammlung Otto Gerstenberg vol. 1 Essays Berlin & Ostfildern • 2012 • pp. 187, 189 (ill.), n. 25.
2012Peter Molnos «The Paintings of Paul Cézanne in Hungarian private collections» in Cézanne and the Past, Tradition and Creativity (exh. cat.) • Museum of Fine Arts, Budapest • 2012–13 • pp. 210–211, 213–214, fig. 119.
2013Claudia Albes Erzählen, Argumentieren, Beschreiben, Zur Theorie und Interpretation moderner Prosatexte am Beispiel von Peter Handkes Lehre der Sainte-Victoire • Trier • 2013 • p. 213.
2013Bernhard Echte • Walter Feilchenfeldt «Ganz eigenartige neue Werte», Kunstsalon Paul Cassirer Bd. 3 • Die Ausstellungen 1908–1910 • Wädenswil • 2013 • pp. 236, 282 (ill.).
2014István Németh «Marczell von Nemes, legendärer Repräsentant eines neuen Sammlertypus» in Kunst ohne Geschichte, Ästhetisch motiviertes Sammeln in Europa und Amerika Munich • 2014 • pp. 75, 80, n. 20.
2014Roman Zieglgänsberger «Den Horizont abstecken, Alexej von Jawlensky zwischen 1896 und 1914» in Horizont Jawlensky 1900–1914 (exh. cat.) • Museum Wiesbaden • 2014 • p. 41, fig. 21.
2015Sebastian Zeidler Form as Revolt, Carl Einstein and the Ground of Modern Art Ithaca (NY) • 2015 • p. 177.
2017Carmen Fernández Jacob La patología ocular en la pintura a través de la historia clínica oftalmológica Sociedad Española de Oftalmología (ed.) • Madrid • 2017 • p. 32, fig. 4.
2018Péter Molnos Lost Heritage, Hungarian Art Collectors in the Twentieth Century Budapest • 2018 • pp.192 (ill.)–193, 215.
2021Lukas Gloor «The Holdings of the Emil Bührle Collection: Illustrated List of All 633 Purchases» in The Emil Bührle Collection: History, Full Catalogue and 70 Masterpieces Swiss Institute for Art Research, Zurich (ed.) • Munich • 2021 • no. 167 (ill.).